Jaume Solé bloc d´en Jaume Solé: Ets i uts del Soterrament

Subscriu-te al bloc

Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dijous, 6 de maig de 2010

0

Ets i uts del Soterrament


Més de dues dècades de reivindicacions ciutadanes i polítiques estan a punt de donar els seus fruïts. Sant Feliu es prepara per afrontar el soterrament de la via i amb aquest la tant desitjada supressió del pas a nivell que tants accidents ha ocasionat i que ha dividit la ciutat en dos al llarg del temps. Amb el soterrament Sant Feliu guanya un nou espai urbà d’uns 52 mil metres quadrats, aproximadament 8 camps de futbol, que es convertiran en una nova avinguda que creurà la ciutat i que permetrà cohesionar els barris i millorar la comunicació.

Com volem el Sant Feliu nascut del soterrament de les vies del tren és una decisió que ens correspon a tots i totes. L’equip de govern, PSC+CiU, ha decidit que no fa falta l’opinió de la ciutadania en la gran transformació de la ciutat, però sí en els aspectes menys rellevants. En el procés participatiu obert per l’ajuntament, els ciutadans i ciutadanes podem expressar la nostra opinió per exemple sobre com volem els bancs de l’avinguda, individuals o col·lectius; però no podem opinar sobre si estem d’acord en basar el creixement de la ciutat en torres de 14 plantes; i així mil exemples d’un procés participatiu amb les escorrialles, on no se’ns permet decidir com serà veritablement la nostra ciutat de l’era post soterrament.

Soterrament Sí, però de tots

Per centrar alguns aspectes que seran determinants en la configuració del nou espai sorgit del soterrament he triat 4 blocs: model de ciutat, habitatge, transport i mobilitat, i equipaments.

Model de ciutat: La part més visible del projecte d’urbanització serà la nova fesonomia del paisatge urbà, l’anomenat skyline, que tindrà la ciutat. PSC+CiU volen imposar una gran avinguda amb grans edificis, fen-nos creure que la ciutat necessita un edifici emblemàtic en forma de torre singular; no una si no tres. No imagino la meva ciutat amb una avinguda envoltada de grans edificis més pròpia d’una gran metròpolis que del Sant Feliu que jo conec. En el meu concepte de ciutat aquestes alçades no hi tenen cabuda. Us podeu imaginar l’històric parc Nadal envoltat de dues torres de 14 plantes. Un despropòsit que enlloc d’aprofitar l’ocasió per ampliar l’espai verd del parc Nadal i conservar el patrimoni de la ciutat, com pot ser l’edifici de l’estació, planta una torre de 14 plantes a l’entrada del parc i enderroca l’edifici de l’estació.

Habitatge: L’últim gran espai de sòl públic que queda a Sant Feliu es destina a finançar una obra necessària per a la ciutat però amb la que es perd una gran oportunitat per dotar a Sant Feliu d’un parc d’habitatges públics de lloguer. PSC+CiU plantegen la construcció de 660 habitatges, dels quals l’equip de govern reserva el 60% per a vivenda de lliure mercat i tan sols el 40% per a vivenda protegida. Aquest repartiment entre vivenda privada i pública no sorgeix de cap estudi de les necessitats de la ciutadania de Sant Feliu, sinó dels càlculs que fa l’equip de govern per afrontar el pagament de l’obra ferroviària del soterrament i de la implantació del tramvia.

Us podeu imaginar l’històric parc Nadal envoltat de dues torres de 14 plantes, enlloc d’aprofitar l’ocasió per ampliar l’espai verd del parc i conservar l’edifici de l’estació.
Un acord de finançament que no hipoteques la ciutat permetria arribar fins al 80% d’habitatge públic de lloguer pensant en les necessitats dels joves que actualment han de marxar de la ciutat per falta d’oferta. Per tant, és necessari definir les necessitats de sòl públic dels propers anys abans de fer càlculs numèrics per fer front al finançament del soterrament.

I si la urbanització és l’element més visible, com es porta a terme condicionarà l’ús que puguem fer del nou espai guanyat per a la ciutat: transport i mobilitat, i equipaments.

Transport i mobilitat: La ciutat post soterrament cosirà els barris de la ciutat. La mobilitat entre el Sant Feliu de sobre i de sota de la via ja no serà un entrebanc que separa els barris. Els carrers d’una part i altre de la via tindran continuïtat i és en aquesta on caldrà potenciar la mobilitat Collserola–Llobregat, sobretot pel que fa al transport públic i la comunicació a peu.

Pel que fa als mitjans de transport, el projecte de soterrament no contempla l’arribada del metro a l’estació. Un altre cop, com en el cas de l’habitatge, PSC+CiU tanquen la porta al creixement de la ciutat. És fonamental debatre aquesta qüestió, on la integració dels mitjans de transport públics ha de ser una prioritat que ha de girar al voltant de la nova estació soterrada amb un potent intercanviador entre rodalies i metro, i en superfície amb el tramvia i els autobusos. Una gran centralitat de transport que ha de permetre donar un nou impuls a la capitalitat de Sant Feliu. El soterrament no ha de servir per hipotecar de cap manera l’arribada del metro a l’estació amb un intercanviador a peu d’andana entre metro i tren de rodalies.

El tramvia, l’altre element fonamental en la urbanització de la superfície. Com heu pogut veure, els barcelonins estan en ple procés ciutadà per decidir la nova Diagonal. Què potser els ciutadans de Sant Feliu no tenim les mateixes inquietuds? El soterrament deixarà una avinguda al centre de la ciutat que en alguns casos tindrà més de 40 metres d’amplada i com volem aquest espai és cosa de tots, no tan sols de PSC+CiU.

Equipaments: Més debat, amb el soterrament la ciutat creix. La construcció de 660 habitatges a l’avinguda del soterrament permetrà un creixement d’aproximadament 2 mil habitants que necessitaran serveis, equipaments, escoles, etc.

De nou dos models de ciutat totalment contraposats, per una banda PSC+CiU veuen només els forats que van sorgint aquí i allà, per l’altre les necessitats d’una ciutat que veu com el soterrament no és tan sols l’espai on s’ha d’actuar, sinó l’oportunitat d’avaluar les necessitats de la ciutat en el seu conjunt. Definir els usos dels nous equipaments s’ha de fer des del debat global d’un mapa d’equipaments de la ciutat que tingui en compte totes les necessitats i on es pugui estudiar: la ubicació definitiva i cèntrica de l’Escola d’Adults, actualment al Centre Collserola amb dificultats d’accés; un espai per a un gran equipament que bé podria ser un teatre, tradició a la nostra ciutat no n’hi falta; o un equipament, molt necessari, per a la gent jove.

Una bona ordenació dels equipaments que acompanyi a l’activitat comercial i als nous aparcaments soterrats en la gran transformació de la nostra ciutat.

amb Sí al soterrament, fem +santfeliu

0 comentaris :

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.

Escrits relacionats: