En els darrers anys els responsables polítics, primer la destral del PSC i ara la motoserra de CiU, estan fent barbaritats en el sistema educatiu públic. Els continus canvis i les retallades perjudiquen als i les alumnes que són els damnificats i les víctimes del desgavell de decisions. En aquesta ocasió el dany prové del col•lectiu que més ha fet per l’educació pública. Alguns sindicats de docents han trobat en la crisi econòmica un argument que va en benefici dels seus interessos. Troben en l’estalvi la via per obrir un vell debat i demanar la jornada intensiva a l’educació secundària. Argumenten que tancar els instituts a les tardes reduirà les despeses de funcionament, de servei de menjador i de transport escolar.
Fins ara el Departament d’Ensenyament es resistia a les peticions dels centres, a modificar l’horari escolar, però amb l’actual situació està més predisposat. Per una banda per l’estalvi econòmic que suposa i per l’altra perquè serveixi de moneda de
canvi amb els sindicats com a contrapartida a les retallades, als augments de ratis i la reducció de plantilles.
Amb la mesura, el Departament prioritza criteris econòmics mentre que els sindicats ho fan per motius laborals. Sorprèn que totes dues parts facin gala de què es pren amb una finalitat pedagògica. Contràriament el Departament ha condicionat autoritzar el canvi de jornada a l’estalvi econòmic del centre sense entrar a valorar si suposarà un millor rendiment escolar o si incrementarà el fracàs escolar. Per preparar el terreny la consellera Rigau ja ha anunciat que permetrà als centres de secundària tancar les classes fins a tres tardes setmanals en comptes de les dues actuals.
I els alumnes?
En EDUCACIÓ el primer que ha de prevaler en les decisions ha de ser el benestar i l’educació dels infants i dels joves. Amb el canvi d’horari els nens i nenes a partir de 12 anys començaran les classes a les vuit del matí i tindran totes les tardes lliures. Una decisió controvertida que afecta a menors i que per a moltes famílies comportarà greus problemes de conciliació familiar i laboral, i maldecaps per a la seguretat dels fills i filles.
Les persones que es dediquen a l’educació em mereixen un gran respecte per la tasca educativa i pedagògica que fan però aquest cop anteposen una millora laboral davant de la qualitat de l’educació dels alumnes. Quins avantatges aporta la jornada intensiva des del punt de vista pedagògic?
Els defensors afirmen que la racionalització dels horaris comportarà una millora en l’organització del temps i de les activitats dels alumnes que disposaran de les tardes per dedicar-les tant a les activitats acadèmiques complementàries d'estudi com a d'altres activitats extraescolars. Asseguren que la mesura millorarà el rendiment acadèmic dels alumnes. I com estan tan segurs?
Demanar la jornada intensiva a l’ESO, amb alumnes de 12 anys, és irresponsable. És necessari llevar als nois i noies a les 7 del matí? Millorarà el rendiment escolar concentrar els estudis de 8 a 2 de la tarda? D’altra banda, per a les famílies suposa un problema deixar els fills i filles moltes hores sols a casa o buscar activitats a les tardes. La major part dels pares i mares no tenim la possibilitat de conciliar la jornada laboral amb els nous horaris dels instituts. Mentre el Departament estalvia diners, les famílies els haurem de gastar en tenir els fills ocupats.
Es tracta d’un mesura abusiva: per autoritària, perquè no compta amb el conjunt de les famílies de primària i de secundària, per discriminatòria perquè només s’aplica a l’escola pública i per egoista perquè només busca una millora laboral i econòmica enlloc d’una millora en l’educació.
A qui correspon decidir?
La decisió no pot dependre tan sols dels consells escolars, sobrepassa la seva responsabilitat: tant dels representants dels mestres com dels representants de les famílies. No és tampoc únicament dels centres de secundària ja que la mesura afecta directament als infants i a les famílies de primària que han de poder opinar. Les AMPES de primària han de participar en el debat!
No es pot acceptar un canvi d’aquest abast sense un consens clar de la comunitat educativa i de les famílies. Famílies i ajuntaments han de tenir l’última paraula perquè no es tracta de decidir una millora laboral o una necessitat econòmica sinó del que va en benefici dels nois i noies i també de les famílies.
I sobretot, abans d’estendre la mesura a tots els instituts de Catalunya, cal analitzar els resultats a mig termini dels instituts pilot que van iniciar la jornada intensiva el curs passat i comptar amb un estudi pedagògic que ho justifiqui. Abans que sigui massa tard i perjudiquin una nova generació d’alumnes.
Dos models educatius
La mesura crearà més diferències entre els dos models sufragats amb recursos públics. A la supressió de la sisena hora, ara una altra mesura discutible que també afectarà únicament a la jornada dels centres públics. Si es tracta d’una millora pedagògica per afavorir l’educació dels infants, ho és tan sols per als alumnes de l’educació pública?
El que vindrà
El debat de la jornada intensiva no s’acabarà als instituts, un cop aconseguida a la secundària els sindicats de docents volen fer extensiva la implantació de l’horari continuat als centres d’infantil i primària. El debat continuarà obert. Contradictòriament mentrestant a primària es continua reclamant la reintroducció de la sisena hora.
Sense ànim d'entrar en polèmiques, el fet que els alumnes facin jornada intensiva, no vol dir que el col.lectiu docent faci menys hores. El fet que els alumnes hagin de llevar-se més d'hora, alguns doncs hi ha molts que per conciliar la vida familiar i laboral, han fet ús del servei d'acollida matinal i ja estan avessats, no s'ha de considerar tan greu, no deixa de preparar a la mainada a tenir més responsabilitat igual que la tenen els seus pares. I actualment, van tres tardes, una a fer dues hores de classe i l'altre una, realment quina és la millor opció? Ni se sap ni crec que s'arribi a saber, doncs no hi haurà ítems per fer l'estudi. Amb el PSC es va aconseguir la sisena hora, pot ser que es retallés d'alguna banda, però van intentar ampliar l'horari, això si que va anar bé doncs a molts llocs podien desdoblar aules i concentrar matèries, evidentment no és el mateix tenir 25/27 alumnes per classe que tenir 12/14. Les retallades de convergència van començar per la sisena hora, i ja sabem tots com han seguit, però malgrat que per part dels instituts aconsegueixin la jornada intensiva, no es tanquen els instituts per las tardes.
ResponEliminaEn aquest tema es evident que els mestres han primat el seu interès personal davant de l'educació dels nens, ja fa temps que ho reclamen, malgrat no ser bo pels nens, caldria que algú els parés els peus i esperar a veure els resultats en els instituts que ja ho tenen implantat, cal exigir molt més als mestres (i a alguns pares), com gairebé sempre prevalen els interessos personals davant de l'interès col.lectiu.
ResponEliminaSi los alumnos tendrán mejor o peor rendimiento, está por ver. Que los profesores salen beneficiados está claro. Que Ensenyament ahorrará gastos también. Que los padres que tengan que acudir a actividades extra escolares pagarán parte de esos gastos, evidente. ¿Quien decide estos cambios, Ensenyament, el Ayuntamiento o los profesores de cada centro educativo?. ¿Donde está la equidad si lo deciden parte interesada?. ¿De verdad teniendo en cuenta que los padres de la escuela pública trabajan ( en el menor de los casos), alguien cree que se puede dejar a niños/as de 12 años a las 14 horas solos en la calle o en casa?. Claro que no, tendremos que recurrir a las actividades extra escolares, todavía mas horas que ahora y con mas gasto para las familias. Evidentemente que me preocupa la educación, pero también la economía de las familias que acuden/creen en la Escuela Pública; ya que si no, caemos en el peligro de que se considere mas barato ir a la concertada o privada ¿no?. ¿A los que deciden estos cambios, también les preocupan, les interesa?. Lo dudo. ¿Porqué los últimos años todas las medidas que se toman en Educación, van contra nuestros hijos o nuestras familias?, ¿nos pedirán a los padres en la próxima huelga de Educación que les respaldemos?.
ResponEliminaConsidero que en cada Centro, se debería debatir, en las Ampas, en el Consejo y ¿porqué no en Asambleas con los padres?. Si no se hace, es por miedo a que salgan opiniones diferentes a las que se quieren adoptar. ¿Falta de argumentos o de razón?.
Javier Pablos.