Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dimarts, 13 de maig del 2008

Un pas endavant per l’escola pública

Estem a les portes del final d’un curs escolar, aquest curs el recordarem pel trasbals que ha ocasionat la futura Llei de l'Educació de Catalunya (LEC) que prepara el Departament d'Educació i que ha provocat que els mestres, el passat 14 de febrer, sortissin al carrer per defensar la qualitat de l’ensenyament públic i que aquest continuï sent precisament això públic.

Un dels principals punts d’enfrontament era la possibilitat d’obrir la gestió indirecta dels centres públics, aquest punt ha desaparegut de l’avantprojecte gràcies a l’oposició del sector. Els mestres l’entenien com una privatització dels centres públics, privatització que alguns ajuntaments ja apliquen en algunes escoles bressol. Dit això, ressenyar que el nostre Ajuntament és un d’aquests i que actualment ja funciona una escola bressol 'municipal' amb gestió externalitzada, l’EB Ginesta.

L’Ajuntament vol acabar amb el model d’escola bressol municipal i ja ha fet càlculs per externalitzar les EBM Fàbregas, Tambor i Patufet. Hem de fer un esforç per defensar una escola pública dels 0 a 3 anys.

Un altre dels punts en discòrdia és un clar reconeixement al model d’escola privada concertada que prepara la nova llei. El sistema educatiu diferència entre dos tipus d’escoles: l’escola privada i l’escola pública. L’escola concertada és un tipus d’escola privada, gestió privada però amb diners públics. La nova Llei d'Educació hauria d’impulsar i incrementar l’oferta d’escola pública enlloc de fomentar l’escola privada concertada i exigir a l’escola privada concertada que a canvi de diners públics hi hagi una participació pública en la seva gestió. L’escola privada concertada que no vulgui assumir un compromís amb el model d’ensenyament públic que sigui un centre privat, però sense concert.

Un dels èxits de la nova llei d'Educació de Catalunya, és la incorporació a l’ensenyament obligatori, l’escolarització de l’etapa d’infantil de 3 a 6 anys.

Oficina de Matriculació Municipal

L’avantprojecte de la nova Llei, no especifica l’obligació de crear l’oficina municipal d’escolarització, eina que ha de garantir la transparència en el procés de matriculació en els centres privats concertats pel que fa a places vacants, assignació de puntuacions i informació de preus.

Un dels aspectes que s’ha de regular és la distribució de la matrícula viva entre les escoles públiques i les escoles privades concertades. Actualment només les escoles públiques tenen l’obligació d’incorporar els nous alumnes arribats a la ciutat un cop iniciat el curs escolar tot i haver places en altres escoles. Són les escoles públiques les que han d’acabar ampliant ratis per fer front aquest increment en l’escolarització.

Adscripció de centres de primària

Tampoc queda concretada l’adscripció dels centres públics de primària a centres públics de secundària. Amb l’assignació d’una escola de secundària per als centres de primària més propers és garanteix la coherència curricular educativa en el model d’ensenyament públic.


Actualment quan un alumne d'una escola pública de primària acaba aquest cicle, ja pot anar corrents a fer la matrícula en qualsevol escola de secundària i realitzar la corresponent tria de centre i el sorteig de places. No passa el mateix amb els alumnes de les escoles privades concertades que gaudeixen d'un sistema que els garanteix la continuació en el centre i, per tant, de model d’ensenyament i de companys.


D’aquesta forma els alumnes d’una escola pública tenen un desavantatge que els seus companys de l’escola privada concertada. A més quan els alumnes de l’escola pública han de matricular-se en un centre públic de secundària, a més de no tenir plaça garantida han de compartir oportunitats amb alumnes que provenen de l’escola privada concertada.


El sistema educatiu públic ha de regular l’adscripció de centres públics de primària a centres públics de secundària per poder garantir i prioritzar els alumnes que han cursat l’educació primària dins del model d’ensenyament públic, sense haver d’entrar en jocs malabars de noves matriculacions i sorteig de places.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.


Escrits relacionats: