Jaume Solé bloc d´en Jaume Solé: Un altre soterrament és possible

Subscriu-te al bloc

Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dimecres, 23 de febrer de 2011

0

Un altre soterrament és possible


Davant d’algunes -permeteu-me dir- malintencionades i sovint anònimes, acusacions respecte d’un amagat i fosc desig de posar “pals a les rodes” al soterrament de les vies del tren per part d’Iniciativa he decidit escriure unes petites línies sobre com veig personalment el tema.

Si una cosa ens caracteritza a les persones d’Iniciativa és que treballem de cara i amb el diàleg com a argument. Des del primer moment hem dit que s’havia de treballar per “aconseguir una inversió que no hipotequi la ciutat”, que no és el mateix que dir que no volem que es faci. El soterrament de les vies del tren és indubtablement necessari per a la ciutat, és un perill i un risc constant per als ciutadans i ciutadanes més enllà dels avantatges de l’augment de freqüències o la connexió dels dos costats de la ciutat.

Un projecte, tres administracions

Per a ICV-EUiA el soterrament és prioritari i no podem permetre que s’allargui. Res a veure entre la urgència de l’obra i qui o com s’ha de finançar.

El conveni entre l’Ajuntament, la Generalitat i l’Estat es va signar el mes de juny de 2006 on es concreta un acord entre les tres administracions. En aquest es concreta que el Ministeri de Foment paga el 50% de l’obra ferroviària i que la Generalitat i l’Ajuntament s’han de comprometre a arribar a un acord per pagar l’altra 50% dels aproximadament 110 milions d’euros. Al conveni també s’acorda que la part del pas del tramvia per la superfície anirà a càrrec de l’ATM, exclusivament l’ample del tramvia però no tota la urbanització que ha d’anar a càrrec de l’ajuntament.

Com està el tema?

Des del 2006 fins a dia d’avui, l’Ajuntament de Sant Feliu no ha signat cap acord amb la Generalitat per al pagament de l’obra. El PSC afirma que la repartició entre l’administració catalana i la nostra ciutat serà del 25% cadascuna d’elles. Caram, ni que estiguéssim en les mateixes condicions!

Pocs dies després de signar l’acord amb el Ministeri, es va aprovar el nou Estatut de Catalunya on es preveu el traspàs de rodalies i una inversió de l’Estat de 4.000 milions d’euros per millorar la xarxa de rodalies.

Algú pot pensar que amb una inversió de 4.000 milions d’euros Sant Feliu ha de pagar 25 milions en igualtat de condicions que la Generalitat de Catalunya. Jo no ho crec, però el més curiós és que el conseller Nadal(PSC), tampoc s’ho creia quan va anunciar que el cost podia anar a càrrec de les transferències de l’Estat . Així doncs per què el PSC i CiU a Sant Feliu sí que estan disposats a dilapidar 25 milions d’euros? o el que és el mateix, el cost d’una biblioteca, un teatre o d’una gran instal•lació similar tan necessàries per a Sant Feliu!

Per què s’atura l’obra?

Tres paraules: “falten els calés”. Evidentment la crisi ha provocat que algunes inversions no puguin realitzar-se per falta de pressupost. Però perquè d’altres sí! Al mes d’octubre ICV-EUiA va demanar incorporar una partida per al soterrament als pressupostos de l’Estat. El PSC va rebutjar llavors pressionar al Ministeri per aconseguir que les obres s’iniciessin aquest any tal i com estaven previstes. Mentrestant, l’exalcalde Vázquez assegurava que no hi havia cap problema i que l’Estat tenia una partida sense assignar per fer el soterrament. Han passat tres mesos i el que era una evidència s’ha fet una realitat. Els diners no hi són i si no ho evitem el soterrament pot quedar guardat en un calaix.

Què demanem?

Molt clar i raonable. El soterrament és necessari per a Sant Feliu per motius de seguretat, ningú pot tancar els ulls davant dels 10 morts en els últims 10 anys, però també molt necessari per a la xarxa de rodalies que necessàriament ha de suprimir el pas a nivell per poder incrementar les freqüències i millorar el servei de totes les poblacions de la línia.

Si les competències de la infraestructura ferroviària corresponen a l’Estat, Què potser no és responsable de la seguretat de la línia i en conseqüència del pas a nivell de Sant Feliu? Que potser no és una millora més enllà del tema local?

ICV-EUiA defensem que l’obra ferroviària l’ha de pagar l’autoritat ferroviària.

Peu de foto: darrera i d'esquerra a dreta -Bernat Villarroya (Vilafranca), Manel Martínez (Sant Feliu), Jaume Solé (Sant Feliu) i Arnau Funes (Cornellà)-, davant i d'esquerra a dreta -Jordi San José (Sant Feliu), Manel Leiva (Sant Feliu), Elena Embuena (Sant Joan), Jaume Bosch (Parlament) i Ivan Arcas (alcalde de Molins de Rei)-

0 comentaris :

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.

Escrits relacionats: