Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dimarts, 1 de març del 2011

Deu al·legacions per fer front al model de ciutat de PSC i CiU


Els grups municipals d’ICV-EUiA i d’ERC de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, la Federació d’Associacions de veïns i veïnes de Sant Feliu (associacions de Can Calders, Can Nadal, les Grases, Mas Lluí i Roses-Castellbell), l’Associació de veïns i veïnes Falguera i l’entitat Agrupació de Recerca i Estudis de Sant Feliu de Llobregat (ARES) hem presentat al·legacions a l’aprovació inicial del planejament per a la modificació puntual del Pla General Metropolità a l’àmbit d’ordenació de la nova centralitat de la ciutat de Sant Feliu de Llobregat, segons acord adoptat en el ple del 30/11/2010.

ICV-EUiA hem presentat un conjunt d’al·legacions per fer front al projecte de modificació urbanística post- soterrament. En total són 10 punts sobre els que concretem les al·legacions i en base als que demanem la suspensió de l’aprovació inicial aprovada el 30 de novembre de 2010 i en que demanem convocar un concurs públic d’idees amb el màxim consens polític i ciutadà.

Volem transmetre i ser conscients que estem davant de la transformació urbanística, paisatgística i social més gran que la nostra ciutat afrontarà no només en els propers anys, sinó amb tota seguretat en les properes dècades. Un gran repte que possibilita el soterrament de les vies del tren amb la futura execució del projecte d’integració urbana de la línia del ferrocarril Barcelona - Tarragona al seu pas per Sant Feliu.

La modificació puntual del Pla General Metropolità a l’àmbit d’ordenació de la nova centralitat de la ciutat representa una oportunitat única per definir el model de ciutat que tindrem els propers anys. De com planifiquem i pensem l’espai alliberat pel soterrament de les vies del tren naixerà una nova ciutat que gaudirem tots i totes i el llegat a les generacions futures. Una ciutat amable, ben planificada i viva o per al contrari una ciutat despersonalitzada i desproveïda dels seus orígens i dels trets d’identitat com qualsevol altre gran ciutat.

El soterrament de les vies del tren per la ciutat és una obra imprescindible per a la millora de la xarxa de rodalies i per a la millora de la seguretat de la línia que afecta a totes les poblacions al llarg de la línia fèrria. Les competències de la infraestructura del ferrocarril corresponen a altres administracions responsables de les inversions i no exclusivament a la nostra ciutat en una obra que afecta a tota la línia fèrria.

Considerem que Sant Feliu no ha d’hipotecar el sòl municipal alliberat pel soterrament de la via fèrria, tant necessari per a equipaments i habitatge públic, per tal de finançar una obra ferroviària que, si per una banda resol un problema urbanístic i de seguretat de la nostra ciutat, també resol el principal punt negre de la línia R4 i és fonamental, per tant, per a la millora global de la xarxa de rodalies. Entenem que, en el marc de l’Estatut de 2006 i la posterior transferència a la Generalitat de les competències en els ferrocarrils de rodalies fan possible que el finançament del soterrament se situï en la lògica competencial actual, i no l’existent anteriorment, en el moment de la signatura del conveni de juny de 2006, a Madrid.

Per als partits i les associacions signants, els criteris que han regit la planificació del projecte de modificació puntual del PGM es basen en la necessitat de cobrir el 25% del pressupost total de l’obra ferroviària, estimada actualment en més de 120 milions d’euros, quan, a data d’avui, encara no hi ha signat el conveni entre l’Ajuntament i la Generalitat que reguli l’aportació econòmica que hauria d’aportar la nostra ciutat, en aplicació del conveni de 2006 esmentat anteriorment.

Les al·legacions que presentem es fonamenten en tres aspectes generals: disconformitat amb el model de ciutat, inoportunitat del moment i participació limitada de la ciutadania:

1. Disconformitat amb el model de ciutat. La urbanització de la superfície que apareix un cop soterrades les vies del tren obre la porta a dos tipus possibles de creixement urbà: un basat en un creixement vertical desproveït d’un teixit homogeni al centre de la ciutat amb edificacions de 14 plantes, sense una frontissa clara i estructuració entre les dos àmbits de ciutat; l’altre un model de ciutat compacta i respectuós amb la fesonomia de les edificacions actuals i que prioritzi els espais de trobada i passeig configurant un eix comercial amb un gran teixit social.

2. Inoportunitat del moment. L’ajornament de la licitació de les obres per part del Ministeri de Foment, planteja una incertesa sobre l’inici de les obres del soterrament i posa en dubte la necessitat i la urgència de l’aprovació de la modificació puntual del PGM.
Per altra banda considerem que no es pot aprovar definitivament un planejament urbanístic d’aquesta importància i magnitud sense tenir acordat el conveni entre les administració local, Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat i l’administració autonòmica, Generalitat de Catalunya; atenent que no s’ha establert el marc per acordar les parts corresponents entre ambdues sobre l’acord de la finançament del 50% de l’obra i que inclogui l’arribada del tramvia i del seu finançament.

3. Participació limitada de la ciutadania. La ciutadania de Sant Feliu no ha pogut participar en un veritable procés d’expressió ciutadana. Mai ha estat voluntat de l’equip de govern (PSC i CiU) consultar i debatre sobre el model de ciutat que Sant Feliu necessita i s’ha exclòs a la ciutadania de participar en els criteris i en el model de ciutat proposat a l’equip redactor. La veritable responsabilitat sobre el model de ciutat recau sobre els ciutadans i ciutadanes als que l’equip de Govern tant sols ha permès opinar a favor o en contra de l’única proposta preestablerta.

Partint d’aquestes consideracions inicials, les al·legacions que presentem van encaminades a corregir aquells aspectes que considerem que podrien desnaturalitzar la nostra ciutat, per tal de plantejar, amb un procediment alternatiu i la major participació possible de la ciutadania, el millor Sant Feliu per al segle XXI.

Les al·legacions han estat elaborades conjuntament amb entitats i associacions de la ciutat i amb el grup municipal d’ERC, i configuren 10 eixos per fer front al model de ciutat proposat per PSC i CiU, començant per la participació i el consens:

1. Al·legacions al Model de ciutat.
2. Al·legacions al context actual.
3. Al·legacions a la participació ciutadana.
4. Al·legacions a les qualificacions aprovades.
5. Al·legacions sobre els espais verds.
6. Al·legacions sobre Habitatge.
7. Al·legacions sobre Serveis i Equipaments.
8. Al·legacions sobre afectació al Patrimoni local.
9. Al·legacions sobre la zona Esportiva de la Rambla.
10. Al·legacions sobre el trasllat del parc de bombers.


Podeu veure l’escrit d’al·legacions [pdf]




Presentació en PowerPoint de la proposta d’al·legacions presentada per ICV-EUiA en assemblea oberta a la ciutadania.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.


Escrits relacionats: