Jaume Solé bloc d´en Jaume Solé: Continuïtat en el model educatiu públic

Subscriu-te al bloc

Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dimecres, 7 de març de 2012

0

Continuïtat en el model educatiu públic


Escollir escola per primer cop per a un fill o una filla és cada any un mal de cap per a centenars de famílies. Disjuntiva en la que també es troben els alumnes de l’escola pública que finalitzen l’etapa de primària. Nois i noies de 12 anys que un cop finalitzada aquesta etapa han d’escollir un nou centre per continuar els seus estudis i passar un procés de preinscripció i baremació per accedir a l’ESO.

El sistema educatiu públic no garanteix als alumnes la continuïtat del projecte educatiu durant l’ensenyament obligatori a diferència dels alumnes dels centres concertats, que integren diferents nivells educatius, que accedeixen directament en el mateix centre sense necessitat de preinscripció. Aquesta discontinuïtat de l’oferta educativa pública en el pas de la primària a la secundària és un dels motius pel qual moltes famílies no trien el sector educatiu públic, i un dels factors que afecten negativament l’escola pública.

Continuïtat educativa

Per afavorir la continuïtat educativa es preveu l’adscripció de centres públics de primària a centres públics de secundària. Dos centres adscrits són considerats en el procés d’admissió d’alumnes com un únic centre. L’alumnat procedent d’un centre adscrit té prioritat per accedir al nou centre. Sobre el paper, els alumnes dels centres de primària adscrits a un centre de secundària tenen garantida una plaça a l’institut de referència; a la pràctica no és així.

L’adscripció permet que un centre de primària estigui vinculat a més d’un centre de secundària; és el cas de Sant Feliu: on totes les escoles públiques de primària estan adscrites als dos instituts públics de la ciutat. El problema sorgeix quan un centre de secundària té adscrits més centres de primària dels que pot atendre per oferta de places. Al no poder satisfer tota la demanda de les escoles públiques que té adscrites és quan els alumnes de les escoles de l’àrea d’influència poden quedar exclosos i fora de l’itinerari educatiu.

Oferta i demanda

Els criteris en el procediment per a l’adscripció de centres estableixen que per determinar l’adscripció s’ha de prendre en consideració la disponibilitat de places del centre receptor, de forma que no se superi l’oferta que té per al primer curs de cada ensenyament. Hi ha altres criteris com per exemple la relació entre els projectes educatius i curriculars dels centres a adscriure i el centre receptor.

A Sant Feliu no es té en compte l’oferta i la demanda en el procés d’adscripció de centres, circumstància que en els darrers anys ha afectat a algunes famílies que s’han hagut de resignar a veure com el pas a la secundària ha passat per deslocalitzar els seus fills o filles del grup-classe i/o renunciar a l’escolarització pública.

Cal planificar correctament l’adscripció dels centres, on cada escola de primària estigui vinculada a només un institut segons la seva àrea d’influència; pot haver algun cas excepcional, com l’escola Nadal, per la ubicació dins de l’àrea d’influència de dos instituts.

Mitjançant la correcta assignació de l’adscripció de centres s’afavoreix la concreció per als alumnes des dels 3 fins als 16 anys, el que permet una millor coordinació entre els equips docents d’escoles i instituts, elaborar projectes comuns i fer un millor seguiment dels alumnes entre les dues etapes educatives.

L’adscripció de centres juntament amb la zona única, garanteix a les famílies la lliure elecció de l’escola sabent quin institut li correspondrà al seu fill o filla. Es garanteix la continuïtat educativa al llarg de l’escolarització de forma similar al funcionament que tenen els centres concertats.

L’escola global

La reforma de la Llei d’educació de Catalunya, promoguda pel tripartit (PSC-ERC-ICV), va introduir la creació dels anomenats institut escola, una nova tipologia de centres educatius que engloba en un mateix espai una escola de primària i un institut de secundària. D’aquesta manera, l’alumnat comparteix un únic projecte educatiu amb la integració de l’educació infantil, primària i secundària en un sol centre.

0 comentaris :

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.

Escrits relacionats: