Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dimarts, 22 de març del 2011

Estat i Generalitat donen llargues a PSC i CiU retardant l’inici de les obres del soterrament fins que no es trobi finançament


La reunió entre el Ministeri de Foment, el Departament d’obres Públiques de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Feliu no ha aportat cap novetat sobre el calendari del soterrament, però les dues administracions avalen la proposta d’Iniciativa a incloure el cost de l’obra a compte de les transferències de l’Estat segons la disposició tercera de l’Estatut.

El passat dimecres el secretari d’Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, i el director general d'Estructures Ferroviàries, Carlos Maria Juárez van mantenir una reunió al Palau Falguera amb els portaveus dels grups municipals en relació a les obres de soterrament. La reunió era molt esperada per la incertesa que durant els últims mesos ha girat entorn l’ajornament del soterrament des de que el passat mes d’octubre l’Estat no va incloure en els pressupostos la partida necessària per poder licitar les obres durant els primer trimestre de 2011.

Durant la reunió no hi va haver cap novetat sobre l’inici de les obres, ni l’Estat ni la Generalitat van concretar cap compromís més enllà de mantenir la voluntat de soterrar les vies del tren, una obra que consideren “prioritària” però per la que no disposen dels diners necessaris ni tampoc tenen una previsió de quan podran iniciar les obres.

Soterrament ajornat

Des de fa mesos Iniciativa venia advertint en els plens municipals sobre el previsible ajornament de les obres si l’Estat no incloïa una partida en els pressupostos del 2011. Des del PSC i CiU no s’ha gestionat correctament una situació previsible mentre s’han dedicat a culpar a Iniciativa de posar “pals a les rodes” al projecte de soterrament. Estat i Generalitat han aparcat les obres per falta de finançament mentre no millori la situació econòmica. Mentre d’altres ciutats han reclamat les partides per tirar endavant obres necessàries, el nostre ajuntament s’ha quedat amb els braços creuats fins que ha estat massa tard.

Segons el secretari d’Estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, “el soterrament de les vies del tren és una obra prioritària per al Ministeri de Foment per motius de seguretat”, però va afegir, que queda aturat fins que hi hagi finançament. I això quan serà? A la pregunta, Víctor Morlán va contestar: “en aquests moments no sé què passarà la pròxima setmana”. Des del Ministeri no se sap quan es podrà assumir la inversió ni quan es podrà començar el projecte. Per part de la Generalitat, Damià Calvet, va advertir que “no es podrà licitar l’obra fins que les tres administracions disposin dels diners”.

Un pagament a tres bandes

Sense diners no hi ha obra. El projecte del soterrament està valorat en 120,8 milions d’euros. Segons el conveni signat el 2006 entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Sant Feliu les obres seran finançades en un 50% per l’Estat, mentre que l’altre 50% restant de l’obra s’haurà de repartir entre la Generalitat i l’Ajuntament. El conveni també recull la implantació del tramvia a càrrec de la Generalitat.

Estem a l’any 2011 i Generalitat i Ajuntament encara no han concretat en un conveni quin percentatge del pressupost ha de pagar cadascuna.

Sant Feliu no hauria de pagar

Des del PSC i CiU han defensat com a immillorable el pagament a parts iguals del cost que han d’assumir entre Generalitat i Ajuntament. Segons aquest acord Sant Feliu haurà de fer front al 25% de l’obra, més de 30 milions d’euros.

A Iniciativa hem mantingut que l’obra del soterrament és una millora de tota la línia ferroviària i que per tant ha d’anar a càrrec de les administracions de l’Estat i de la Generalitat. Venim reclamant que el projecte s’inclogui en les inversions de l’Estat compromeses en la millora de la xarxa de rodalies segons l’acord del traspàs de rodalies a la Generalitat i pressupostades en 4.000 milions d’euros. Com vaig escriure fa unes setmanes “algú pot pensar que amb una inversió de 4.000 milions d’euros Sant Feliu ha de pagar 25 milions en igualtat de condicions que la Generalitat de Catalunya”. I ara sabem que seran 30 milions d’euros.

Segons l’alcaldessa, Lourdes Borrell, l'ajuntament té un fons de reserva d’uns dos milions d'euros per aportar a l'obra, una quantitat del tot insuficient. Per poder cobrir la part de la ciutat, PSC i CiU tenen previst sufragar l’aportació de Sant Feliu amb els guanys de la requalificació urbanística de la superfície del soterrament. Per a Iniciativa no es poden concretar els equipaments, les vivendes de protecció pública o de promotors privats privades i les zones verdes fins conèixer el cost que la ciutat haurà d’aportar a les obres a càrrec de la urbanització de la superfície alliberada per les vies. Amb un acord més favorable per a Sant Feliu, la urbanització de la superfície pot donar lloc a una ciutat totalment diferent de la prevista pel PSC i CiU.

Durant la reunió Jordi Sant José va demanar al Ministeri de Foment i a la Generalitat que el 50% del cost que correspon pagar a Generalitat i Ajuntament vagi a càrrec dels traspassos a Catalunya aprovats a partir del desenvolupament de l’Estatut. Tant el secretari d’Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, com el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, van acceptar valorar l’obtenció de fons per finançar el soterrament de la disposició addicional tercera de l'Estatut. Una opció que Iniciativa ha exigit al PSC, primer a Juan Antonio Vázquez i ara a Lourdes Borrell, la qual permetria alliberar als santfeliuencs i santfeliuenques de la càrrega econòmica del soterrament i desbloquejar les obres a curt termini.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.


Escrits relacionats: