Benvingut@!

Aquest és el meu bloc, un espai on hi trobareu algunes reflexions que faig en veu alta i aquells temes que, per algun motiu o altre, he volgut compartir. Fa temps que ho volia fer. No us passa que de vegades teniu ganes de dir la vostra i no sabeu on fer-ho? Per aquest motiu he decidit obrir un bloc, on dir la meva. » Seguir llegint

Gràcies per la teva visita.
 

dijous, 27 d’octubre del 2011

Socialització dels llibres de text, una iniciativa de valor


Amb el nou curs escolar ja rodant, un any més les famílies dels nens i nenes de les escoles i instituts han hagut de fer front a la compra dels llibres de text, del material didàctic complementari i del material escolar que en alguns casos supera els 200 euros per alumne. La gratuïtat de l’ensenyament obligatori i conseqüentment la dels llibres de text segueix sent una assignatura pendent d’un sistema educatiu castigat per les retallades. La Convenció de les Nacions Unides sobre els Drets de l’Infant, la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, la Constitució Espanyola i l’Estatut de Catalunya recullen l’accés a l’educació de forma gratuïta i amb igualtat d’oportunitats. 

Des de la Generalitat, per pal·liar la càrrega econòmica de les famílies amb fills en edat escolar obligatòria, s’atorguen ajuts per a la compra de llibres de text a les famílies i a aquells centres que fomenten el reciclatge. 

Des de fa uns anys alguns ajuntaments han optat per complimentar amb fons municipals les subvencions per a l’adquisició dels llibres. Un ventall de subvencions cap a la consecució de la gratuïtat dels llibres de text. 

Però són les AMPES les que veritablement han apostat per fomentar l’estalvi econòmic de la càrrega que suposa per a les famílies la compra dels llibres de text. De la mateixa forma que moltes famílies han aprofitat els llibres dels germans grans per als més petits o els llibres del fill o de la filla d’algun conegut, les AMPES fa temps que han posat en funcionament projectes de reutilització dels llibres i han incorporat el concepte de “socialització". 

Què és “socialitzar” els llibres de text? 

Socialitzar els llibres implica la compra col·lectiva de llibres de text i utilitzar els mateixos durant 3 o 4 anys. L’escola compra els llibres i els deixa en préstec als alumnes durant el curs escolar. Els llibres ja no són propietat de l’alumne sinó de l’escola i es reutilitzen durant un mínim de tres anys. L’alumne en fa ús i en té cura durant el curs, i en acabar, els retorna a l’escola perquè siguin utilitzats (reutilitzats) el curs següent per un altre alumne. Per als alumnes suposa compartir els llibres amb altres nens i per a les famílies implica compartir la despesa de la compra amb altres famílies. 

La reutilització dels llibres durant diferents cursos escolars comporta que el cost d’adquisició i de reposició de llibres sigui repartit entre totes les famílies durant tota l’etapa escolar amb el que s’aconsegueix un estalvi econòmic. Però socialitzar no és tan sols una forma d’estalvi econòmic sinó una eina per incentivar valors educatius com: el bon ús, el que significa compartir, ser responsable d’un bé comú i la conscienciació dels alumnes en temes com l’estalvi de paper i el respecte pel medi ambient. 

El sistema a més es beneficia de subvencions del Departament d’Educació de la Generalitat per a les escoles i instituts que s’acullen a projectes de reutilització amb el que s’aconsegueix un abaratiment del cost dels llibres per a les famílies. 

Del xec universal al sentit comú 

Tot i no ser una competència municipal, molts ajuntaments s’han conscienciat de la necessitat d’ajudar les famílies en la compra dels llibres de text. L’Ajuntament de Sant Feliu en els darrers quatre anys ha atorgat ajuts per a l’adquisició de llibres, en el darrer curs escolar va suposar la concessió d’ajuts individuals per un valor de 72.000 euros del que es van beneficiar 3.083 alumnes. 

El xec universal del PSC i CiU consistia en 20 euros per alumne d’educació infantil i 25 euros per alumne d’educació primària de les famílies amb fills o filles empadronats a Sant Feliu i escolaritzats a qualsevol centre escolar públic o concertat de Catalunya. Aquesta mesura discrimina les famílies amb menys recursos i destina uns diners públics a famílies que no ho necessiten. No contempla cap mesura d’equitat com renda familiar, situació d’atur, número de fills o filles en edat escolar, i discrimina l’educació secundària obligatòria. D’altra banda, equipara els alumnes de les escoles concertades, amb més recursos, amb els de les escoles públiques, on les inversions no cobreixen les necessitats per garantir un ensenyament de qualitat. 

Una mesura doncs equivocada sense criteris: equitatius, educatius, sostenibles o ambientals. Un sistema que cal canviar ... 

Fil a l’agulla en els ajuts 

Canviar per millorar. Els diners públics són escassos i cal administrar-los amb cura i seny. Per tant, pel que fa als ajuts en llibres de text i material didàctic, cal intervenir per: 

- Limitar els ajuts als centres i a les famílies que s’acullin al reciclatge. 

- Incloure mesures d’equitat: renda familiar, situació d’atur o número de fills en edat escolar, etc. 

- Ampliar els ajuts als alumnes de l’etapa d’educació secundària obligatòria. 

- Prioritzar l’escola publica. 

- Ajustar la despesa en llibres de text dels centres que s’acullin a les subvencions, entenent que el cost del llibres ha de contemplar criteris de qualitat i cost econòmic. 

Conveni amb les AMPES 

Col·laborar amb les AMPES és la millor forma d’ajudar les famílies i de treure profit dels diners públics destinats a la compra dels llibres de text, fomentant i incentivant el reciclatge. 

La reutilització i socialització dels llibres de text no seria possible sense les AMPES de les escoles i de les persones voluntàries, que any rere any, es fan càrrec de la recollida i revisió, un per un, dels llibres de text i de la seva redistribució. Un esforç en benefici de tots i totes.

1 comentari:

  1. En Jaume Solé, pare d'alumne de la nostra escola, reflexiona en el seu bloc sobre la socialització dels llibres de text i tot el que això comporta. En Jaume comparteix el concepte que des de fa anys venim defensant des de la Junta d'aquesta AMPA: donat que no és possible assegurar la gratuïtat dels llibres i el material de text, la manera més justa de repartir els recursos és a través de la socialització, la gestió conjunta per sobre de la individual per aconseguir un estalvi col·lectiu.

    AMPA Salvador Espriu: Socialització dels llibres de text:

    ResponElimina

No te'n estiguis de dir la teva

Aquest és un espai obert on pots dir la teva, jo ja ho he fet. La teva opinió pot aportar aclariments i diferents punts de vista del què aquí es publica. Les millors aportacions sempre són les constructives, però totes són respectables.

Juntament amb el teu comentari afegeix el teu nom. Si vols seguir els articles publicats, pots subscriure't al bloc o contactar amb mi per rebre informació del que aquí es publiqui.

No tens cap Compte de Google? Inscriu-te aquí.

Amb aquest procés es crearà un compte de Google. Pots donar-te d'alta utilitzant el teu compte de correu electrònic.

ADVERTÈNCIA: Els comentaris que no siguin respectuosos amb les persones i valors, com la tolerància, no es publicaran. En queden exclosos els comentaris amb propostes violentes, discriminatoris tant de sexe com de raça, o qualsevol comentari que no respecti la legalitat vigent. Els comentaris anònims no es publicaran.


Escrits relacionats: